Voda, základ pitného režimu

MÁTE POCIT, ŽE JE DODRŽIAVANIE PITNÉHO REŽIMU ZLOŽITÉ? MÁME PRE VÁS NIEKOĽKO TIPOV, AKO TO ZVLÁDNUŤ.

Pitný režim

Ľudské telo je zo 60 % tvorené vodou a tu je pochopiteľne nutné vhodne doplňovať. Akonáhle je pitný režim zanedbávaný, telo začne reagovať a štrajkovať. Môžete sa cítit unavení, nesústredení, bude vás bolieť hlava. Dehydratácia môže viesť aj k oslabeniu imunity a vyššej chorobnosti.

Ako dehydratácii predísť?

Množstvo potrebných tekutín závisí od veku, pohlavia, náročnosti zamestnania, aktuánej teploty okolia a množstva dalších faktorov. Všeobecne by mal priemerný dospelý na kilogram vlastnej váhy denne vypiť 30 ml tekutín. Zjednodušene je to niečo okolo 2 až 2,5 litra tekutín.

O niečo zložitejšie je to s deťmi. Detský organizmus má v porovnaní
s organizmom dospelého človeka väčšiu potrebu vody. Je totiž tvorený väčším podielom vody. U novorodencov je to až 77 %, u batoliat okolo 75 % a u detí okolo 70 %. Platí preto pravidlo, že čím menšie dieťa je, tým viac tekutín potrebuje. Nedostatok tekutín sa podobne ako
u dospelých prejavuje únavou, bolesťou hlavy, vyčerpanosťou, či nepozornosťou v škole.

Aký prísun tekutín (vrátane polievok, mlieka, ovocia a ostatných potravín) je správny pre zdravé dieťa za bežných klimatických podmienok, uvádza tabuľka nižšie.



Napríklad zdravé 11-ročné dieťa vážiace 38 kg by malo celkovo prijať: 38 kg x 50 ml = 1,9 l tekutín

 

Voda ako základ pitného režimu

Voda je pozoruhodná a pritom nedocenená látka – bez jedla vydrží človek mesiace, bez vody sotva niekoľko dní. Vo vode sú rozpustené minerálne látky, vitamíny a stopové prvky, ktoré sú nevyhnutné pre fungovanie organizmu a prebieha v nej väčšina energetických reakcií. Voda a tekutiny vôbec sú skvelým chladičom nášho organizmu a udržujú stálosť jeho vnútorného prostredia.
Voda je považovaná za základ pitného režimu. Rovnako tak sú jeho plnohodnotnou súčasťou aj nápoje obsahujúce predovšetkým vodu (napr. 100 % džus výrazne riedený vodou a pod.). Neplatí, že nie je vhodná voda sýtená oxidom uhličitým – navzdory predsudkom „neokysľuje“ krv.
Nemalý obsah vody nám dodávajú aj potraviny. Vodu z nich je možné pre denný pitný režim prijať až z 20 %, zvyšných 80 %  dodajú tekutiny. Odborné štúdie dokazujú, že potraviny ako mlieko, syry, zelenina, ovocie, ale napríklad aj orechy, teda v podstate takmer všetko, čo konzumujeme, obsahuje vodu, ktorú telo účinne využije.

Ako sa cítiť fit?

Máte pocit, že je dodržiavanie pitného režimu počas nabitého dňa príliš zložité? Máme pre vás niekoľko tipov, ako to zvládnuť.

1. Rozdeľte si odporúčané celodenné množstvo tekutín v objeme 2l do pravidelných dávok v priebehu celého dňa.
2. Vždy majte pitie pri sebe. Je jedno, či ste doma, v práci, alebo cestujete.
3. Rôznorodosť vo výbere nápojov vám uľahčí naplniť odporúčané denné množstvo tekutín. Len dajte pozor, aby nápoje svojou energetickou hodnotou zodpovedali vášmu konkrétnemu životnému štýlu.
4. Nečakajte, kým budete mať smäd, pretože vtedy už vaše telo trpí nedostatkom tekutín.


Ideálna voda pre každodenné pitie by mala byť jemne mineralizovaná, aby nezaťažovala organizmus.
Presne takou je pramenitá voda Bonaqua. Ma nízky obsah sodíka a ideálne množstvo minerálov, vyznačuje sa charakteristicky čistou, jemnou chuťou. Jej jedinečné zloženie dokonale vyhovuje potrebám ľudského tela.
Vychutnať si ju môžete čistú, s bublinkami i bez. Alebo si môžete vybrať niektorú zo zaujímavých príchutí.